Millaista konkreettista arvoa tiedolla tai datalla voisi olla? Tätä pohditaan useissa yrityksissä ja organisaatioissa tällä hetkellä, kun niissä mietitään mitä ns. big datalle pitäisi tehdä. Tiedolla odotetaan saatavan lisää tuottoja, tulosta, asiakaslähtöisyyttä jne, mutta useat monet toimenpiteet eivät kuitenkaan pääse maaliin saakka.
Kirjoitus on referaatti artikkelista: https://www.splunk.com/en_us/blog/leadership/defining-the-value-and-potential-of-data.html
Hyödynnetäänkö dataa?
Splunkin jo viime vuoden puolella julkaisemassa State of Dark Data -raportissa todettiin, että jopa puolet datasta voi jäädä täysin hyödyntämättä, tai siitä ei yksinkertaisesti tiedetä mitään (= dark data). Näyttääkin siltä, että useimmat yritykset tai organisaatiot eivät saa hyötyä tai arvoa tuottamastaan datasta.
Splunkin yhdessä Eterprise Strategy Groupin kanssa tekemän tutkimuksen mukaan ns. data-first -lähestymiskulma saattaa luoda mahdollisuuden lähteä kehittämään yritystä todella voimakkaasti. Maailmanlaajuisessa tutkimuksessa 1350 yritysjohtajan antamat vastaukset ja näkemykset koottiin raporttiin ”What Is Your Data Really Worth”.
Mikä on vastaus?
- vuosituottojen lisääntyminen keskimäärin 5,32 % samalla, kun operatiivisia kuluja voidaan vähentää 4,85 % nimenomaan hyödyntämällä tietoa paremmin
- lisätä bruttotulosta 12,5 %
- asiakaspito on yli kaksi kertaa parempi kuin alimman tason (lowest tier) yrityksillä
- innovaatioihin ja uuteen tarjoomaan perustuvat tuotot voivat olla jopa 10 kertaa suuremmat kuin alimman tason yrityksillä.
Lataa koko raportti täältä: https://www.splunk.com/en_us/form/whats-your-data-really-worth.html